Verhalen
Algemene
begraafplaats

Historisch verhaal

Grafmonument Frans Naerebout

Het grafmonument van de ‘Frans Naerebout’ eert de bemanningsleden van Hr.Ms.mijnenveger die op 2 mei 1918 op een mijn liep en zonk. Negen van de opvarenden werden gered, tien verloren hun leven bij dit tragische incident. Op de rechthoekige stenenplaat staan de namen van zes van hen. Daarom wordt aangenomen dat alleen deze zes daadwerkelijk hier begraven liggen. Haaks op de plaat met namen staat een grote langwerpige steen met het embleem van de marine en ter weerszijde daarvan de jaartallen 1914- 1919. Erboven staat de eenvoudige tekst: ‘Voor hen die vielen’. Maarten Noot vertelt.

Het grafmonument ‘Frans Naerebout’

In de onmiddellijke nabijheid van het marinemonument de ‘Adder’ bevindt zich nog een marinemonument ter herinnering aan de slachtoffers van Hr.Ms.mijnenveger ‘Frans Naerebout’ dat op 2 mei 1918 op een mijn liep en zonk. Negen opvarenden, waaronder de commandant J.Gayaard, werden gered. Tien bemanningsleden verloren echter hun leven. De namen van een zestal staan vermeld op een grote rechthoekige stenenplaat. De matrozen J.Schenk en M.Hoek, stoker J.G.Verharen, de zeemiliciën- stoker M.Erkelens, zeemiliciënhofmeester G.J.Haavekost en de matroos A.Arends. 

We mogen aannemen dat alleen deze personen hieronder werkelijk begraven zijn. De overige slachtoffers: matroos 1e klasse W.Broer, stoker 1e klasse P.W.Grootveld, matroos 2e klasse P.J.Kortlevers en korporaalkok J.W.F.Ridderikhof zijn elders begraven o.a. op Vlieland. Haaks op de plaat met namen staat een grote langwerpige steen met het embleem van de marine en ter weerszijde daarvan de jaartallen 1914-1919. Er boven staat nog aangegeven: ‘Voor hen die vielen’. Hoewel ons land neutraal bleef in de eerste wereldoorlog zijn er toch in totaal 58 marinemensen omgekomen. Het aantal omgekomen bij de koopvaardij en visserij was veel hoger, 377 resp. 792 man. Merkwaardig genoeg is destijds alleen voor de marine een monument opgericht op het Havenplein. Pas na de 2e wereldoorlog (1940-1945) is dit monument een ‘algemeen’ gedenkteken voor de slachtoffers van beide wereldoorlogen geworden. 

De ‘Frans Naerebout’ was een oud-stoomloodsvaartuig dat gebruikt werd voor het mijnenvegen. De mijnenveger ‘Frans Naerebout’ kruisende voor de Vlielander kust liep op 2 mei 1918 op een mijn en zonk. Elf personen konden worden gered door de transportboot ‘Amsterdam’. Van de omgekomenen spoelden verschillende aan op het strand van Vlieland, anderen werden uit zee opgevist o.a. door personeel van de mijnenveger ‘Lutine’. 

         

Grafmonument van ‘Frans Naerebout’       Naamplaat slachtoffers ‘Frans Naerebout’ 

Slachtoffers ‘Frans Naerebout’ 

Burgelijke Stand Den Helder. 
Aangifte van overlijden op 3 mei 1918. Akte 125. 
Overleden 2 mei in de Noordzee 14.00 uur JAN SCHENK, 25 jaar, matroos, geboren te Den Helder, zoon van Gerrit Schenk, werkman en Susanna Volkers. 

Akte 126. 
Overleden 2 mei in de Noordzee 14.00 uur MARCUS HOEK, 25 jaar, matroos, geboren te Warffum, zoon van Janna Hoek, echtgenoot van Jannetje Johanna Dienaar. 

Akte 127. 
Overleden 2 mei in de Noordzee 14.00 uur GIJSBERTUS JOHANNES HAAVEKOST, 22 jaar, hofmeester, geboren te Amsterdam, zoon van Hendrik Haavekost, werkman en Geertruida Coppenbergg. 

Akte 128. 
Overleden 2 mei in de Noordzee 14.00 uur JOHAN GEORG VERHAREN, 28 jaar, stoker, geboren te Amsterdam, zoon van Johannes Cornelis Verharen, schipper te Amsterdam en Trijntje Bedeker overleden. 

Akte 129. 
Overleden 2 mei in de Noordzee 14.00 uur MARTINUS ERKELENS, 20 jaar, zeeman, geboren te Vlissingen, zoon van Jan Erkelens, werkman en Martha Cornelia Borsje 

Dit verhaal komt uit het boekje: Bijzondere zerken. De tekst is geplaatst met de originele opmaak en met de originele foto’s uit het boekje. De boekjes zijn gepubliceerd in de periode van 2001 t/m 2006.

Uitleg route

Locatie

Bekijk hier de locatie van dit grafteken op de kaart. 

Bekijk ook andere verhalen uit dit thema

In plaats van in de voetsporen van zijn vader en grootvader aan moederskant te treden en buiten- of binnenloods te worden, werd de zeer geliefde Egbert Loesberg geen stuurman maar dokter. Nadat hij, na zijn
We nemen je mee in het verhaal van de gebroeders Janzen, twee negentiende-eeuwse projectontwikkelaars die impact hebben gehad op veel gebouwen in Den Helder. Wist je bijvoorbeeld dat de zaagmolen aan het eind van de
Het Marinemonument van Gobius en zijn manschappen staat als een eerbetoon aan de nagedachtenis van luitenant ter zee 1e klasse Gobius en zijn zes mede-manschappen, die op tragische wijze omkwamen door het springen van een